Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Ośrodku Pomocy Społecznej
Podstawa prawna
Skargi i wnioski wpływające do Ośrodka Pomocy Społecznej załatwiane są zgodnie z przepisami:
- działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.),
- rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. 2002 Nr 5, poz. 46).
O czym należy pamiętać?
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Zasadą jest zatem, iż przy ocenie skierowanego do Ośrodka pisma bada się jego treść, a nie kieruje się jego formą zewnętrzną (np. tytułem).
Wymogi formalne skargi i wniosku
Skarga lub wniosek powinny zawierać:
- imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego skargę lub wniosek,
- adres (wskazanie miejscowości, ulicy, nr domu i mieszkania) wnoszącego skargę lub wniosek,
- treść skargi lub wniosku (treść może być wyrażona w sposób dowolny, przy czym istotne jest, aby można było na jej podstawie ustalić przedmiot skargi lub wniosku).
O czym należy pamiętać?
Skargę lub wniosek niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego skargę lub wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
Jak i gdzie złożyć skargę lub wniosek?
Skargę lub wniosek można złożyć ustnie w Ośrodku Pomocy Społecznej w Paczkowie od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00-15:00, lub:
- pisemnie,
- telegraficznie lub za pomocą dalekopisu,
- telefaksu,
- poczty elektronicznej - opspaczkow@poczta.onet.pl
O czym należy pamiętać?
W przypadku skargi lub wniosku wnoszonej w imieniu innej osoby, osoba składająca skargę lub wniosek powinna przedstawić zgodę osoby, na rzecz której wnoszona jest sprawa.
Termin załatwienia skargi
Każda skarga lub wniosek rozpatrywana jest bez zbędnej zwłoki. Maksymalny termin na załatwienie skargi i wniosku wynosi miesiąc, licząc od dnia ich wpływu do Ośrodka.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku
Po zakończeniu postępowania w sprawie skargi lub wniosku, wnoszącego skargę lub wniosek zawiadamia się - w formie pisemnej - o sposobie załatwienia sprawy.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku nie podlega skardze do sądu administracyjnego. Może ono być natomiast podstawą do złożenia nowej skargi.
Informacje
Dagmara Żurawiak
Dagmara Żurawiak
Dagmara Żurawiak